Scholma en Drupa

 Op printmedia.nl is onderstaand interview met Scholma te lezen:

Scholma Print & Media brengt drukwerk tot leven

Scholma Print & Media uit het Groningse Bedum heeft goed rondgekeken op de laatste Drupa. “We hebben verschillende investeringen op het oog na onze bezoeken aan de Drupa”, zegt commercieel manager Harry Ploeg.

Scholma is een grafimediabedrijf dat slim gebruikt maakt van digitale technologieën. Door middel van Augmented Reality is Scholma in staat drukwerk tot leven te brengen. ‘Dat betekent dat als een supermarkt actie wil voeren, we een flyer interactief kunnen maken door er slideshows aan toe te voegen’, legt commercieel manager Harry Ploeg uit. ‘Vanmorgen ben ik in gesprek geweest met een dame die een fotoboek van Groningen gaat uitgeven. Aan de pagina’s gaan wij beelden toevoegen. Als je dan met een smartphone of tablet naar een foto van een dorp uit Groningen kijkt, krijg je een filmpje te zien of een geluidsfragment te horen.’

Group Joos

Dat Augmented Reality op deze manier kan worden toegepast, is mede te danken aan Scholma’s samenwerking met de grote Belgische drukker Group Joos. Samen hebben ze VEEEW BV opgericht. De ‘VEEEW’ Augmented Reality App maakt het mogelijk bewegende beelden te kunnen waarnemen. ‘Ik denk dat we op dit moment uniek zijn in Nederland om als traditionele drukker te besluiten dat, naast het feit dat we dat traditioneel drukken heel goed kunnen en blijven doen, we zoeken naar een manier om papier bestendig te houden, omdat ook op lange termijn drukwerk nodig is en dit gebruikt kan worden in de ontsluiting naar de multimediale wereld. Want daar hebben we echt geloof in.’

Drupa 2016

Het bedrijf blijft dus graag innoveren en zich ontwikkelen. Zo ook op Drupa 2016. Scholma is iedere editie aanwezig en ook ditmaal heeft een vijftal werknemers gericht gekeken naar nieuwe ontwikkelingen binnen het drukwezen en het aanbod binnen Augmented Reality. Toch gaat het niet alleen om digitale vernieuwing. Scholma vindt het ook van belang de drukkerij up-to-date te houden. ‘Ons bezoek hebben we bewust verdeeld in twee groepen. Terwijl de ene groep gericht was op multimediale ontwikkelingen, heeft een andere groep vakgericht gekeken naar nieuwe drukpersen en nieuwe technieken. Daarnaast is gekeken naar hoe onze huidige leveranciers zich afzetten ten opzichte van nieuwe leveranciers en welke gesprekken we met wie willen aangaan na de Drupa. We hebben dingen gezien die we anders willen doen, wat inmiddels al heeft geleid tot gerichte investeringsaanvragen’, aldus Ploeg. Het grafimediabedrijf heeft kortom veel aan Drupa 2016 gehad – mede omdat het event bevestigt dat het traditionele drukwerk een belangrijk marksegment blijft. ‘De indruk die Drupa bij ons heeft achtergelaten, is dat naast de huidige druktechnieken, ook op het gebied van digitale druk de mogelijkheden zijn veranderd en verbeterd. Toch heeft Drupa laten zien dat het drukwerk zoals wij dat kennen en maken, zeker nog een aantal jaar ongewijzigd blijft bestaan. Je zult zien dat digitaal drukwerk in bepaalde marktsegmenten de markt gaat veroveren, maar niet in de gehele drukkersmarkt.’

Scholma

Scholma Print & Media is een familiebedrijf met vijftig werknemers in dienst, dat in 1937 is begonnen als ambachtelijke drukkerij. Inmiddels is Scholma een van de drukkerijen die, naast regulier drukwerk en advies, gebruikmaakt van nieuwe multimediale technologieën. Bij dit alles acht Scholma het van belang rekening te houden met mens en milieu. Het bedrijf is onder andere klimaatneutraal gecertificeerd en maakt gebruik van groene stroom.